pátek 8. února 2013

Nová obrněná vozidla pro AČR

 V současnosti je většina našich armádních zakázek a nákupů spojována s nejrůznějšími skandály a kauzami, od údajně zmanipulovaných výběrových řízení, sporných podmínek až po nevhodnou specifikaci dodávky či nepoužitelnost při konečném dodání.

Na obzoru je nyní nová zakázka, konkrétně se má jednat o nákup obrněných vozů MRAP (Mine-resistant ambush-protected), které využívají v současné době koaliční síly v Afghánistánu či Iráku. AČR plánuje tyto vozy zařadit do služby jako velitelská a spojovací vozidla, jejich pořízení plánuje uskutečnit mezi roky 2014 - 2017. Celkem má v úmyslu pořídit 30 těchto vozidel.

Na trhu existuje několik výrobců, kteří produkují vozidla MRAP, které se liší svými parametry, vzhledem i vybavením. Obecně lze ale MRAP charakterizovat jako mohutně pancéřované vozidlo s upraveným podvozkem tak, aby odolal či co nejvíce zmírnil následky výbuchu takzvaných IED - improvizovaných výbušných zařízení, které jsou  především v Afghánistánu velkou hrozbou pro vojáky i personál koaličních sil. Vyznačuje se také vysokým stupněm ochrany proti palbě z ručních zbraní a přídavné zbraňové systémy umožňují v případě přepadení vést účinnou defenzivní palbu.

MRAP Cougar 4x4


Otázka ovšem je, proč AČR plánuje tyto vozy používat jen jako velitelské a spojovací, jelikož dle mého názoru by se nejvíce uplatnily jako hlídková a doprovodná vozidla pro přepravu vojáků právě na misích v zahraničí, ideálně pak v Afghánistánu. V současnosti využívaná lehká obrněná vozidla IVECO se v parametrech ochrany proti palbě z ručních zbraní a proti výbušným systémům s vozidly MRAP nemohou absolutně srovnávat, nehledě na větší přepravní kapacitu MRAPů a jejich sofistikovanější technologie a zařízení.

Navíc kvality MRAPů byly již nesčetněkrát prověřeny právě při nasazení v rámci sil ISAF. Nejvíce tyto vozidla v Afghánistánu využívá americká a britská armáda, která do jejich pořízení a úprav investovala nemalé prostředky. Avšak MRAPy již nejednou prokázaly svou hodnotu, když při explozích nastražených zařízení dokázaly zachránit životy vojáků, kteří by jinak jistojistě neměli šanci přežít.

Na druhou stranu je nutno podotknout, že jako velitelská a spojovací vozidla v AČR nyní slouží upravené ruské transportéry s označením BVP-1, které jsou již notně zastaralé a zcela jistě si vyžadují obměnu.

Nákup vozidel MRAP tedy určitě není neodpostatněný a míra ochrany zdraví a životů vojáků, kterou tyto vozidla jednoznačně poskytují, je minimálně alespoň úměrná jejich pořizovací ceně, dovolil bych si tvrdit že je dokonce vyšší. Jen by možná bylo dobré přehodnotit jejich využití a zařadit některé z nich v budoucnu také jako obrněná vozidla pro přepravu pěchoty. Je ovšem otázkou, jak dopadne celé výběrové řízení a zda bude tato zakázka legislativně, cenově i účelově v pořádku a v souladu s požadavky a standardy. Máme očekávat další kauzu typu CASA či tentokrát půjde o transparentní a účelový nákup bez přehmatů?

MRAP Caiman



Zdroje:

www.armadninoviny.cz
www.wikipedie.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat